Kurser og forløb

Herunder kan du læse lidt om nogle af vores kompetencegivende kurser og pædagogiske forløb.

Kompetencegivende kurser

Vis alle

Hygiejnekursus

Almen fødevarehygiejne certifikat: Kurset varer i tre uger, hvor du lærer om håndtering af fødevarer samt principperne for egenkontrol og fødevarehygiejne. Kurset afsluttes med eksamen, og du kan få et certifikat.

VUC eksamensforberedelseskursus

VUC eksamensforberedelse: I samarbejde med VUC i Lyngby og København står vi for den forberedende eksamensundervisning i dansk, matematik og engelsk med henblik på, at du kan tage 9. og 10. klasses afgangseksamener.

Førstehjælpskursus

Førstehjælpskursus: Et kursus, hvor du lærer om genoplivning, livreddende førstehjælp ved tilskadekomst og sygdom m.m.

Babysimulatorkursus

Babysimulatorkursus: Et kursus på tre uger, hvor du lærer om spædbørns udvikling og behov. Du får mulighed for at træne forældrerollen med en babysimulator i dit eget hjem. Formålet med babykurset er, at du gennem personlige erfaringer og oplevelser bedre kan forholde dig til, hvad det betyder at blive forælder.

Pædagogiske forløb:

Vis alle

Mit sociale liv

Målet er, at du bliver opmærksom på dine egne potentialer og handleevner i en social kontekst. 

På forløbet vil der bl.a. være fokus på:

  • de gode værdier i et venskab
  • hvad et godt venskab indebærer
  • hvordan du opbygger nye venskaber
  • hvordan du vedligeholder et venskab
  • hvordan laver du aftaler
  • Hvad laver man når man er sammen
  • kommunikation på de sociale medier
  • og meget mere…

Botræning

Du får indblik i og afprøvet de forskellige gøremål som der er i et voksenhverdagsliv, herunder:

  • madlavning
  • indkøb
  • budget
  • strukturering af hverdagen (planlægning)
  • tøjvask
  • personlig hygiejne og rengøring

GPS og transporttræning

Du lærer at finde fra A til B ved hjælp af:

  • GPS-træning fx google maps
  • Træning i at bruge Rejseplanen og brug af rejsekort
  • Træning i at finde vej på cykel
  • Finde rundt i København

Personlig udvikling

Sådan kommer du videre – selvom det er svært

Undervisning og redskaber til at vurdere, hvornår et problem skal håndteres, hvornår det ikke skal og hvordan man kender forskel.

Kurset henvender sig til dig, der gerne vil have:

  • Mere overskud og energi
  • Mere ro indeni
  • Mere kontrol over måden at håndtere problemer på.
  • Mere styr på egen situation og på det, som fylder af negative ting.
  • Mere viden om redskaber til, hvordan man tackler udfordringer.
  • Mere viden om det at være menneske med sig selv og hinanden.
  • Mere styring i eget liv

Ungerådet - hvor dine ideer kan blive til virkelighed

Vis alle

Formålet med ungerådet

Målet med Ungerådet er at sikre, at du som ung har medindflydelse på udviklingen på STU'en og ungdomsmiljøet.

Du får indblik i den demokratiske proces og er med til at kvalificere de beslutninger, der træffes på STU'en.

Dette sker gennem et direkte samarbejde mellem Ungerådet og vores leder Marlene, hvor din og dine medstuderendes viden, idéer og behov aktivt bliver bragt i spil, når der skal tages beslutninger.

Hvad kan du fx have indflydelse på?

•Maden på STU

•Årgangstid/Værksteder/valgfag

•Faciliteter (Toiletter, cafe, omklædning, klasselokaler, salen)

•Klubben

•Mandagsmødet

•Fredagscafé

•Ungemiljøet 

•Antimobbestrategi – hvordan er du en god studiekammerat

STU-Makker

Vis alle

Formålet med STU-makker

Målet er, at du og dine medstuderende lærer af hinanden, at I støtter hinanden og at der skabes nye venskaber.

STU-makkere er et team af studerende fra 2. og 3. årgang, som hjælper nye studerende med at falde til på STU’en. STU-makkere giver de nye studerende gode råd, og fortæller om livet på STU’en.

STU-makkere tager udgangspunkt i egne erfaringer, udfordringer og succeser som studerende på STU’en.

Hvad lærer du på STU-makkerkurset?

Igennem kurset udvikler du dine kommunikationsevner blandt andet ved at interviewe dine studiekammerater. Ud fra interviewene laver I sammen et oplæg, som I holder for den nye 1. årgang.

Derudover lærer du:

  • Hvad en STU-makker skal kunne
  • Hvad er en god rollemodel
  • Hvordan får man nye studerende til at føle sig trygge
  • Hvordan taler man med nye studerende og hvordan ’small-talker’